Van het weblog

Partners gezocht voor internationaal webconcept

Smeding Concepts zoekt voor de start van een nieuw Europees webconcept ondernemend ingestelde partners.

En loket voor webdesign, cms en online marketing

Klik hier, wel of niet?

Afbeelding bij Klik hier, wel of niet?

Oftewel, waar zoekmachineoptimalisatie en het schrijven van succesvolle content-copy met elkaar in conflict raken.

Geplaatst op maandag 17 september 2007

Eén van de beginwaarden van zoekmachineoptimalisatie is dat je links een representatieve omschrijving meegeeft, die iets vertelt over de inhoud van de achterliggende pagina. Zoals ik dat in de vorige zin deed door een link te hangen aan het woord 'zoekmachineoptimalisatie'. Op deze manier snappen zoekmachines namelijk dat er een belangrijk verband bestaat tussen dit woord en de pagina waarnaar het linkt.

Als je echter teksten zult gaan schrijven voor het web, zul je mensen liever concreet tot acties willen uitnodigen zodat het duidelijk is wat er van hun wordt verwacht. Om meer te lezen over het schrijven van webteksten, klik hier. Dit laatste is een typisch voorbeeld van een uitnodigende link.

Brian Clark van Copyblogger besteedt vandaag een korte post over dit thema, waarin hij met wat cijfers aantoont dat op een link met de omschrijving "Click to continue" vier keer zo vaak werd geklikt. Waarbij hij zich afvraagt of we niet leven in een wereld waar SEO de overhand heeft en we links niet langer zien als navigatiemiddel voor bezoekers van websites, maar enkel als doorgeeflink voor autoriteit en relevantie in zoekmachines.

Zelf vind ik dit een lastig punt. Enerzijds ben ik het wel met Clark eens, maar anderzijds denk ik dat het ook een kwestie is van context. Je kunt niet om het feit heen dat linkjes die een actie bevatten een hogere conversie opleveren, maar aan de andere kant wil je ook die waardevolle relevante linkjuice doorgeven. Ik denk dat het erg sterk afhangt van het doel wat je met een bepaalde link beoogt en het publiek waarvoor je schrijft.

Leidt de link naar een belangrijke conversiepagina, dan kan een harde "klik hier om verder te gaan" veel duidelijkheid scheppen en de beste optie zijn. Gaat het puur om een informatieve context, dan zou ik voor de 'inline' variant gaan.

Maar misschien is er ook een alternatieve vorm mogelijk, iets als dit:

Wil je een artikel over de gebruiksvriendelijkheid van websites lezen, klik hier.

Zijn er nog collega-professionals die meelezen die hier nog een vernieuwende kijk op hebben, voel je vooral vrij om te reageren!

Update: Van het zelfde weblog, een meer genuanceerde kijk op de vraag wanneer welk type linkomschrijving te gebruiken.

Tags: copywriting, linkbuilding, SEO en webdesign.

Lees ook deze gerelateerde artikelen

Reacties bij dit artikel

t Joost de Valk op maandag 17 september 2007 om 22:16
Ik ben helemaal niet tegen klik hier links, net als ik niet tegen links als http://www.joostdevalk.nl/ ben, gewoon alles met mate.

Je moet weten wanneer je zo'n link moet gebruiken, waar het handig is voor je conversie, zonder je linkbuilding te schaden.

Alleen maar optimaliseren voor linkbuilding werkt echter op een gegeven moment ook tegen je, "klik hier" en "http://domein.com" links zijn deel van een natuurlijk linkprofiel, als je die helemaal geen hebt, gaan er vanzelf lampjes branden.
t Robbert op maandag 17 september 2007 om 22:25
Hoewel ik geen professional ben, vind ik het alternatief dat je aandraagt, erg interessant.

Misschien kun je dat alternatief nog iets verder uitwerken. Bijvoorbeeld door de "SEO link" niet te onderstrepen, en de "klik hier" wel te onderstrepen.

Ik ga binnenkort eens een test uitvoeren met mijn affiliate links :-) Ik houd je op de hoogte!
t Sint op dinsdag 18 september 2007 om 09:00
Ik zou liever in geen geval werken met twee verschillende stijlen. Dit roept verwarring op bij bezoekers omdat links niet duidelijk zijn en/of niet duidelijk is wat de reden is voor het verschil. Ook zullen zoekmachines het niet erg ethisch correct vinden.
t martijn op dinsdag 18 september 2007 om 10:43
Resultaten uit tests wijzen uit dat varianten "Wil je een artikel over de gebruiksvriendelijkheid van websites lezen, klik hier." (meerdere links met verschillende/unieke anchor-teksten naar zelfde pagina) de anchor steeds minder gewicht of helemaal geen gewicht doorgeeft.
t Robbert op dinsdag 18 september 2007 om 16:44
Martijn, resultaten uit welke tests bedoel je hier mee?
t Bèr Kessels op zondag 23 september 2007 om 22:45
Het vereist wat creativiteit, maar dan heb je ook wat: acties met context. IPV 'klik hier' schrijf je "lees hier het artikel over yahoo". IPV "lees meer" schrijf je "lees hier het volledige rapport". IPV "klik hier" schrijf je "klik hier om het spel te beginnen".
Deze links zijn actiegericht; uitnodigend, en kennen tegelijk context.
t monchito op donderdag 11 oktober 2007 om 16:38
het moge duidelijk zijn dat 'seo-links' ook een toegevoegde waarde kunnen hebben voor gewone bezoekers. Inhoudelijke links bevatten keywords, navigatie-links kunnen 'klik hier' bevatten. Daar kan ik zeker mee leven.

Zoals Joost terecht opmerkt, zijn 'klik hier' links onderdelen van een normaal linkprofiel, net als links met je domeinnaam of je nickname (comments...)

Ik denk dat het vooral interessant is om niet zozeer een volledig linkprofiel te beïnvloeden of te maken, maar wel om enkele goed geplaatste seo-links op high authority sites te krijgen.

En wat betreft jouw variant: ik denk niet dat je beide linkteksten in één link zou moeten plaatsen, maar gewoon meerdere links op de meest relevante plek neerzetten.

Ik heb zoiets op monlog gedaan: de titel van een stuk bevat keywords (is de title-tag van het betreffende nieuwsitem) en is een link. Als het logitem op de indexpagina staat, zit er meestal ook een 'lees meer' link bij. Het grappige is, dat dit gewoon goed internetgebruik is ;)

Plaats je reactie bij dit artikel

Omdat dit artikel meer dan een jaar oud is, is het niet meer mogelijk om te reageren.