Van het weblog

Partners gezocht voor internationaal webconcept

Smeding Concepts zoekt voor de start van een nieuw Europees webconcept ondernemend ingestelde partners.

Eťn loket voor webdesign, cms en online marketing

De kredietcrisis en het internet: uitzitten of juist vooruitkijken?

Afbeelding bij De kredietcrisis en het internet: uitzitten of juist vooruitkijken?

De journaals en kranten werden de afgelopen maand beheerst door de kredietcrisis. Maar wat zijn de gevolgen voor jouw onderneming en in het bijzonder je internetactiviteiten?

Geplaatst op woensdag 17 december 2008

Met de kredietcrisis waarover we zo veel horen wordt een crisis in de financiŽle wereld bedoeld waarin een gebrek aan vertrouwen in het financiŽle systeem en tussen financiŽle instellingen centraal staat. Over alle oorzaken en gevolgen kun je inmiddels boeken volschrijven, maar ik zal een poging doen er eerst kort iets over te vertellen.

Wat houdt de kredietcrisis in?

De crisis ontstond in de zomer van 2007, toen door het dalen van de huizenprijzen in de Verenigde Staten bleek dat daar hypotheken waren verstrekt aan mensen die eigenlijk niet kredietwaardig waren. Het onderpand van hun hypotheek, de woning, was voor deze mensen niet langer voldoende om hun hypotheekschuld af te betalen. Constructies met een laag risico en een hoge opbrengst voor de bank bleken ineens waardeloos, waaronder (maar niet alleen) die Amerikaanse hypotheken.

Banken hadden het risico van verschillende ingewikkelde financiŽle producten zoals deze hypotheken onderschat en durfden elkaar ineens nauwelijks meer geld te lenen. Een bank die niet over genoeg geld kan beschikken komt in de problemen. Het faillissement van enkele IJslandse banken zorgde ervoor dat spaarders konden fluiten naar hun spaartegoed. Om te voorkomen dat gezonde financiŽle instellingen zouden omvallen zijn in de hele wereld verschillende banken door de overheid genationaliseerd.

Nu banken het moeilijk hebben en extreem op hun hoede zijn, is het voor het bedrijfsleven ook moeilijker om te lenen en te investeren, zodat de crisis invloed heeft op de gehele economie. Doordat werkgelegenheid en loonontwikkeling onder druk staan raakt de crisis ook de consument in zijn portemonnee zodat hij minder kan besteden, waarmee de cirkel rond en de crisis totaal is.

Wat merk jij als ondernemer van de kredietcrisis?

De mate waarin en manier waarop bedrijven de gevolgen van de kredietcrisis voelen verschillen per branche en per bedrijf. De belangrijkste trends:

  1. Hogere rente en hogere eisen voor leningen en hypotheken;
  2. Hierdoor zullen† investeringen moeten worden uitgesteld of zelfs afgeblazen;
  3. Het gevolg hiervan is dat orderportfolioís krimpen en leveranciers minder omzet maken;
  4. Als het aantal orders in het bedrijfsleven afneemt zullen bedrijven mensen moeten ontslaan, om dit tegen te gaan is een tijdelijke WW-regeling geÔntroduceerd;
  5. De koopkracht van consumenten neemt af (door o.a. loonmatiging, prijsstijgingen/inflatie en ontslagen) zodat ook zij minder gaan besteden.

Kortom: het wordt lastiger om grote investeringen te doen en je omzet zal waarschijnlijk gaan dalen. De ene onderneming zal meer last hebben van de crisis dan de andere. Vooral bouwbedrijven zien op dit moment dat projecten niet door gaan en ook autobedrijven hebben het relatief zwaar. Reserves worden aangesproken en banen staan op de tocht.

Dat de groei voorlopig even uit de economie is, daar kunnen we niet omheen. Veel bedrijven komen voor minder leuke beslissingen te staan om te kunnen overleven. Maar betekent dit dat het een kwestie van uitzitten en reageren is tot het tij keert? Of zijn er ook acties die we in deze tijd juist kunnen of moeten ondernemen?

Wat kun je als ondernemer tijdens de kredietcrisis?

Ik ben geen financieel adviseur of accountant, dus klop bij mij niet aan met de vraag hoe je onderneming zich met een dalende omzet staande kan houden zonder bijvoorbeeld mensen te moeten ontslaan. Liever kijk ik naar wat er gedaan kan worden om er voor te zorgen dat die omzet toch zoveel mogelijk gehandhaafd blijft. Wellicht brengt de recessie zelfs kansen met zich mee!

De volgende tips kan ik in elk geval wel geven:

Weet hoe je markt reageert op de crisis

Dat het minder gaat betekent niet dat de economie meteen stilstaat. De wereld draait door, om maar een clichť uit de hoge hoed te halen, zij het wellicht een beetje langzamer. Het is dus zaak om hier zo optimaal mogelijk van te profiteren. Vraag je af je omzet afneemt vanwege de kredietcrisis zelf, of doordat je klanten hun koopgedrag hebben aangepast aan de crisis.

Vaak blazen klanten aankopen en investeringen niet af, maar stellen ze uit. Besteed aandacht aan vaste klanten en zoek naar nieuwe manieren om potentiŽle klanten aan je te binden zonder dat ze meteen hoeven te kopen. Denk aan het uitgeven van een nieuwsbrief met daarin informatie die voor abonnees interessant zou kunnen zijn en het bedenken van acties om prospects te verzamelen.

Verkoop meer via internet

Zeker als je zaken doet met particulieren is internet op dit moment een belangrijke troefkaart. Als de portemonnee wat minder gevuld is, zal de consument zich uitgebreider oriŽnteren op het wereldwijde web om te kijken of er niet wat bespaard kan worden op een dure aankoop. Ze zullen nog steeds die plasma-tv kopen, maar misschien bij de goedkoopste internetwinkel in plaats van de elektronicazaak in het winkelcentrum.

Een goed moment om te kijken wat je op dit moment met e-commerce doet en hoe je hier meer uit kunt halen. Misschien dat je in het huidige klimaat dan toch die webshop zou moeten openen om je theoretische afzetmarkt te vergroten en je klanten meer gemak en vrijheid te geven.

Verminder je kosten via internet

Het web zorgt er niet alleen voor dat klanten producten makkelijker kunnen vinden en vergelijken, ook als bedrijf is er voordeel te behalen. Voor een winkel zijn de kosten om een product via internet te verkopen vaak lager dan via traditionele kanalen als een fysieke winkel of aan de telefoon. Bedenk eens wat je zou kunnen besparen op het gebied van marketing, personeel en vaste lasten zoals huisvesting, opslag, elektriciteit en telefoonkosten.

Goed, er zal meestal een investering aan vooraf moeten gaan, maar misschien kun je je markt wel op een veel efficiŽntere manier bedienen via het internet en direct een voorsprong hebben opgebouwd op je concurrenten als de economie over een tijd weer aantrekt.

Laat de kredietcrisis in je voordeel werken

Bovenstaande tips zijn ook meteen een voorbeeld hoe je de kredietcrisis als verkoopargument kunt gebruiken. Kunnen mensen met jouw product of dienst geld besparen? Draag dit dan actief uit! Verkoop naast je product of dienst ook korting en besparing! Juist door alle negatieve berichtgeving zijn klanten extra gevoelig voor financiŽle voordelen.

Tags: e-commerce en ondernemen.

Lees ook deze gerelateerde artikelen

Reacties bij dit artikel

Er zijn nog geen reacties geplaatst bij dit artikel. Vragen en opmerkingen zijn van harte welkom!

Plaats je reactie bij dit artikel

Omdat dit artikel meer dan een jaar oud is, is het niet meer mogelijk om te reageren.